SZÁJSEBÉSZET

Csontpótlás

Implantáció

KOMPLIKÁLT FOGELTÁVOLÍTÁS

Bár minden eszközzel törekszem a természetes fogak megtartására, néha a páciens számára is az a jó megoldás, ha egy adott fogat eltávolítunk a szájból.
Azonban egyáltalán nem mindegy, hogy hogyan tesszük ezt!

Egy nem szakszerűen végzett fogeltávolítás kellemetlen, akár fájdalmas élmény is lehet egy páciensnek, nem is beszélve arról, hogy sérülhet az állcsont is, amely megnehezítheti egy későbbi fogpótlás elkészítését.

Klinikai és járóbeteg rendelésben szerzett tapasztalatomat annak szolgálatába állítom, hogy a páciensek számára a fogeltávolítás minél kevésbé legyen traumatikus élmény. Mindezt körültekintően elvégzett érzéstelenítéssel, a pácienseim alapos tájékoztatásával és minőségi eszközök használatával érem el.

Jár-e a fogeltávolítás fájdalommal?

Mivel a beavatkozást helyi érzéstelenítésben végzem, fájdalomra a kezelés során nem kell számítani. Némi feszítő érzés előfordulhat, de ennél komolyabb kellemetlenségről nem szoktak beszámolni a pácienseim. A fogeltávolítás utáni napokban különösen fontos néhány egyszerű utasítás betartása, így a posztoperatív fájdalom is kiküszöbölhető.

Mikor ehetek fogeltávolítás után?

Étkezni az érzéstelenítő hatásának megszűnése után már nyugodtan lehet. Természetesen nem mindegy, mit fogyaszt: a tejtermékek, élőflórás termékek, valamint, az apró magvak, morzsálódó élelmiszerek fogyasztását néhány napig mellőzze, és ha lehet, kerülje a túl forró, vagy erősen fűszerezett falatokat is.

Mikor lehet pótolni a kihúzott fogat?

Ez függ a választott fogpótlás módjától és az Ön egyéni adottságaitól, szervezetének regenerálódási képességeitől is. Általában a fogeltávolítás után érdemes 6-12 hetet várni a fogpótlás elkészítéséig, de implantátumos fogpótlás esetében előfordul, hogy közvetlenül a fogeltávolítás után behelyezhető a műgyökér, amelyre néhány hónappal később elkészülhet a fogpótlás.

Sportolhatok-e foghúzás után?

Javaslom, hogy tartson néhány nap szünetet az edzésben, ha pedig fizikai munkát végez, vegyen ki pár nap szabadságot, amit a gyógyulásnak szentelhet. Ezt követően már visszatérhet korábban megszokott életmódjához!

Miben különbözik a műtéti fogeltávolítás a foghúzástól?

Műtéti fogeltávolítást olyan esetekben végzek, amikor a fog eltávolítása valamilyen tényező miatt nehezített. Például, amikor a fog nem, vagy nem teljesen tört elő a csontból, vagy amikor a foggyökerek formája jelent akadályt. A legtöbbször bölcsességfogak eltávolításánál alkalmazok műtéti technikákat, minden esetben azért, hogy kíméljem a fog tartószerkezetét és Önnek is a lehető legkevesebb kellemetlenséget okozzam.

Mikor moshatok fogat fogeltávolítás után?

Nagyon fontos, hogy a műtéti terület gyógyulása csak megfelelő higiéniás követelmények betartása mellett lehet zökkenőmentes. A fogait már első naptól kezdve mossa a megszokott módon! A következő naptól kezdve pedig a kihúzott fog helyét is tisztítsa meg alaposan, de finoman, lágy sörtéjű fogkefe segítségével!

Csontpótlás

Abban az esetben, ha fogait korábban elvesztette, előfordulhat, hogy az ott lévő csont elvékonyodot, vagy már fel is szívódott. Ilyen esetben csontpótló beavatkozást kell végeznünk, hogy az implantátumot sikeresen beépíthessük. A csontpótló beavatkozásnak köszönhetően ismét stabil és gyönyörű lehet a foga.

Milyen anyagot használnak csontpótláshoz?

Állati eredetű, vagy szintetikus alapanyagokat használok a csontpótlás hatékony elvégzésére. Komplikáltabb esetek megoldása is lehetséges, hiszen kórházi hátterem erre is lehetőséget biztosít.

Fájdalmas-e a csontpótló beavatkozás?

A kezelést helyi érzéstelenítésben végzem, mely rendkívül hatékony. A beavatkozás során feszítést és nyomást érezhet, fájdalomérzet viszont nem keletkezik. Ha a műtétet követően fájdalmat tapasztal, az teljesen normális, ám ez fájdalomcsillapítóval orvosolható.

Mennyi gyógyulási idő szükséges a csontpótló beavatkozás után?

Ez esettől függően változhat, a pontos gyógyulási időt a konzultáción tudom Önnek megmondani.

Csontpótló műtétet követően tudok-e étkezni?

Természetesen igen, amint a fájdalomcsillapító hatása elmúlik, Ön már ehet. Kerülje a túl forró, vagy túl hideg ételeket. Válasszon puha, fűszermentes termékeket és kerülje az alkoholt és az élőflórás termékeket.

A csontpótlás az implantátum behelyezésével együtt történik?

A csontpótlás egy alkalommal történik, ám előfordulhat, hogy az implantálást egy külön kezelés során végezzük el. Ez az Ön egyéni adottságaitól függ, melyet a konzultáció során már látni fogok.

Mi az az arcüregemelés?

Az arcüregemelés egy olyan csontpótló eljárás, amit a felső állcsonton szoktunk alkalmazni azoknál a fogaknál, amik az arcüreg vonala alá esnek.

Garantálható-e a csontpótló beavatkozás sikeressége?

A csontpótló eljárás az esetek többségében sikeresen végződik, azonban az Ön egyéni adottságai nagyban befolyásolják a kezelés kimenetét. Előfordulhat, hogy a gyógyulási idő elteltével sem keletkezik megfelelő minőségű és mennyiségű csont az implantáláshoz. Természetesen gondoskodok arról, hogy ezen esetek számát minimalizáljuk.

Implantáció

Ha fogpótlásra kerül a sor, számos eljárásban gondolkodhatunk. Esztétikailag ezek általában megfelelőek, és a rögzített pótlásokkal a rágófunkció is visszanyerhető, de mindegyik megoldás esetében szükségszerű kompromisszumok megkötésére kényszerül a páciens.

Az implantáció már az alapvető logikájában is eltér a hagyományos fogpótlásoktól. Ez az egyetlen módszer, amellyel imitálni tudjuk a természetes fogak felépítését, azaz a fognak nem csak a látható, koronai részét tudjuk pótolni, de az elvesztett foggyökeret is.

Az implantátumos fogpótlásoknál jelenleg nincs tartósabb, esztétikusabb megoldás, ha pótoltatni szeretné elvesztett fogait. Implantátumos fogpótlással az étkezés szinte olyan, mint azelőtt, a pótlás sosem mozdul el, és küllemében is teljesen megegyezik a természetes fogakkal.

Amennyiben fogpótlásra van szüksége és szeretne több információt megtudni az implantátumos fogpótlásokról, keressen bizalommal!

Honnan tudhatom, hogy alkalmas vagyok-e az implantációra?

Ezt teljes bizonyossággal csak egy vizsgálat után tudom megállapítani, de vannak olyan tényezők, amelyek esetében nem javasoljuk a beültetést. A 18. életév előtti implantálás például ellenjavallott, hiszen az állcsontok ekkor még fejlődésben vannak. Az erős dohányzás, a kezeletlen cukorbetegség, bizonyos daganatos betegségek terápiái és egyes, tartósan szedett gyógyszerek is negatívan befolyásolhatják a csontregenerációt, ezekben az esetekben általában valamilyen másfajta fogpótlást fogok tervezni Önnek.

A régi orvosom azt monda, túl vékony az állcsontom. Kaphatok így implantátumot?

A tudománynak hála ma már rengeteg eljárást el tudunk végezni annak érdekében, hogy pótoljuk az elvesztett csontállományt. Ezek többsége ambuláns körülmények között is elvégezhető a rendelőmben, és nem jár különösebb kellemetlenségekkel. Általában állati eredetű, vagy szintetikus csontpótló anyagokat juttatunk az érintett területre. Pár hónap gyógyulás után, ha minden a tervek szerint halad, a csont alkalmassá válik az implantátumok befogadására.

Ha implantátumaim lesznek, nem kell többé fogat mosnom?

Implantátumokkal a szájhigiénia ugyanolyan fontos, mintha saját fogai lennének, sőt! Az implantátumos fogpótlások tartóssága kizárólag megfelelő tisztítás mellett garantálható. Ehhez számos praktikus eszköz elérhető a piacon, és a fogpótlása átadása után részletesen ismertetni fogom Önnel, hogyan kell elvégeznie a tisztítást ahhoz, hogy az implantátum élettartamából kihozza a maximumot!

Mennyi idő alatt készül el a fogászati implantátum?

A kezelés elejétől a végéig minden esetben kell várni néhány hónapot. Az implantátumokat sebészi úton ültetjük be az állcsontba, itt pedig időre van szüksége ahhoz, hogy stabilan rögzülni tudjon. Komplikáltabb esetekben, amikor a kérdéses fog eltávolítását, vagy esetleg csontregenerációs eljárásokat is el kell végeznünk, a kezelés teljes ideje megnövekedhet.

Jár-e fájdalommal az implantátumok beültetése?

Ezen a legtöbb páciensem meg szokott lepődni: valójában az implantáumok beültetése a legritkább esetekben jár fájdalommal. A beavatkozás során helyi érzéstelenítést alkalmazunk, így nyomáson, feszítésen kívül más érzetet nem tapasztalhat. A beültetést követő napokban előfordulhat némi kellemetlenség, de valójában ezek is ritka.

Mennyire tartósak az implantátumos fogpótlások?

Fontos tudnia, hogy az implantátumok, és az azokra készített fogpótlások élettartamáért Ön tehet a legtöbbet, mégpedig úgy, hogy az utasításaim szerint tisztítja azokat, és rendszeresen ellátogat ellenőrző vizsgálatokra. Ha egy implantátumnak jó gondját viseljük, akár élethosszig is velünk maradhat, de általában 25-30 éves élettartamot jósolunk nekik a beültetéskor. Ez körülbelül a kétszerese a természetes fogakra készült hidak várható élettartamának!

Bejelentkezés

Dr Zsubori László kapcsolat

Az űrlapon keresztül minden üzenetet megkapok és amint lehet válaszolok is rá. A gyorsabb válasz érdekében akár Messengeren is elérhető vagyok. Lehet, hogy éppen dolgozom, de amint tudok, válaszolok.

@DrZsubori

Telefonos időpontfoglalásban a Viktória Dental és a Kalodent csapata tud segíteni.

Viktória Dental

Kalodent

Dr. Zsubori László vagyok, fogorvos és szájsebész.
    A Bács-Kiskun-Megyei Kórházban, Kalocsán a Kalodentben és Kecskeméten a Viktória Dentálban látom el pácienseimet.
    Kiemelt területem a szájsebészeti műtétek és fogpótlások készítése, de emellett szívesen és kiemelt alapossággal végzek általános fogászati kezeléseket is. Várom Önt bármelyik rendelésemen!

Miben segíthetek?

• szájsebészet